måndag 23 februari 2009

Äggostformar!

Den här formen har min morfars bror Hugo tillverkat för ganska många år sen. De andra formarna finns hos Lekanders bär och boende i Tyfta.
Jag kan inte påstå att jag är nån expert på området äggost, men visst är formarna fantastiskt fina och dekorativa. Jag gör äggost bara ett par gånger om året runt påsk, så hos mig är det inte uttjatat precis. Jag har förstått att den kan ätas på olika sätt. Hos mig avnjuts den med sylt som en dessert eller istället för tårta. Den kan också ätas med sill har jag hört och då innehåller den inget socker.
Lika många recept som formar skulle jag tänka mig att det finns.
Jag skickar med ett recept som jag tycker funkar bra.

Äggost
4 liter mjölk (den fetaste)
0,5 liter filmjölk
10-12 ägg
4 dl vanlig grädde

socker ca 2,5- 3 dl

Vispa ägg, filmjölk och grädde i en bunke. Värm en gryta, lägg i lite margarin.
Slå i mjölken och äggblandningen. Värm sakta på spisen under omrörning. Låt sjuda EJ KOKA. Till slut skär blandningen sig och då drar man grytan av spisen.
Ta en hålslev och lägg ostmassan i en form och varva med socker. Packa den och låt den sen stå till nästa dag. Stjälp upp den och servera den med sylt.

Lycka till!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar